Ketogeeninen aamupala – 3 vaihtoehtoa

Aamupala on päivän tärkein ateria, tai niin ainakin väitetään. Mutta onko asia todellakin näin? onko aamupala edes välttämätön ja sopivatko ketogeeninen ruokavalio sekä ketogeeninen aamupala yhteen?

Tässä kirjoituksessa käydään läpi aamupalan tärkeys sekä kolme keto aamupala esimerkkiä helpottamaan ketogeenisen ruokavalion aloittamista!

Onko aamupala välttämätön?

Aamupalan syöminen on usealle pakollinen tapa, jota ilman päivä ei yksinkertaisesti lähde käyntiin, toiset taas jättävät aamupalan usein syömättä ja tämän kertoessaan saavat muilta paheksuvia kommentteja.

Joka puolelta mainostetaan erityisesti aamupalan tärkeyttä laihduttaessa. Jotkut jopa väittävät, että aamupalan jättäminen välistä johtaa painon nousuun. Kuulostaako sanonta ” Syö aamiaista kuin kuningas…” Tutulta?

Englanniksi aamiainen on ”Breakfast” joka taas kirjaimellisesti käännettynä tarkoittaa ”katkaista paasto”.

Nukkuessa keho menee paastotilaan, jolloin insuliinin ollessa alhainen keho polttaa rasvaa kaikista tehokkaimmin. Paastotila jatkuu, kunnes syöt hiilihydraattia tai proteiinia, jotka aiheuttavat insuliinin vapautumisen verenkiertoon.

Rasvakahvi ei siis katkaise paastoa?

Rasva ei aiheuta insuliinin vapautumista, jolloin se ei myöskään katkaise paastoa.

Jos siis nautit aamupalaksi pelkkää rasvaa sisältävän kahvin, pysyy kehosi paastotilassa polttaen tehokkaasti rasvaa, kunnes syöt seuraavan aterian. Tähän perustuvat rasvakahvin terveysvaikutukset.

Jos tavoitteena on laihduttaminen, rasvakahvi on mitä parhain tapa totutella aamupalan välistä jättämiseen. Pidemmällä aikavälillä rasvakahvia ei välttämättä kannata kuitenkaan nauttia päivittäin.

Millainen on hyvä keto aamupala?

Hyvä ketogeeninen aamupala koostuu rasvasta sekä proteiinista, näin pysyt kylläisenä sekä energiaa riittää tasaisesti koko aamuksi.

Vaikket noudattaisikaan ketogeenistä ruokavaliota, on suotavaa jättää hiilihydraatit pois aamiaiselta, näin verensokerit pysyvät tasaisena koko aamupäivän.

Tässä muutama esimerkki

Pelkkää vettä

Jos tavoitteenasi on rasvanpoltto, suosittelen ehdottomasti jättämään aamupalan välistä.

Ketogeenisen ruokavalion alkuvaiheissa tämä saattaa tuntua haastavalta, joten aamupalaa ei kannata jättää välistä heti ensimmäisillä viikoilla. Kun kehosi tottuu ketoosi tilaan, huomaat pian, ettet edes kaipaa koko aamupalaa.

Rasvakahvi

Rasvakahvi toimii hyvänä vaihtoehtona, jos haluat päästä irti aamupalan syömisestä, mutta päivä ei vain yksinkertaisesti lähde käyntiin ilman aamiaista.

Sekoita kahviin hyviä rasvoja, kuten kookosöljyä mielen mukaan. Älä kuitenkaan lisää maitoa, sillä sen proteiinit sekä sokerit katkaisevat paaston.

Munakas pekonilla

Voilla paistettu munakas on helppo, terveellinen ja herkullinen vaihtoehto aamupalaksi. Mausta munakas maun mukaan ja paista vielä kaveriksi esimerkiksi pekonia.

Jätä kommentti