Kuinka nopeasti ketoosi alkaa?

Moni ketogeenistä ruokavaliota ja ketoosi laihdutusta aloitteleva usein miettii, että kuinka nopeasti ketoosi alkaa ja onko sillä oikeasti edes merkitystä.

Tavallisesti ketoosi alkaa muutaman hiilihydraatittoman päivän jälkeen ja syvempi ketoosi vaatii usein viikkojen adaptoitumisen.

Tämä opas vastaa tarkemmin kysymykseen, koska ketoosi alkaa ja miten sitä voi nopeuttaa.

Koska ketoosi alkaa?

Tarkalleen ottaen ketoosi alkaa, kun maksan hiilihydraatti (glukoosi) varastot ovat kulutettu loppuun. Lihasten glukoosivarastoja ei tarvitse kuluttaa loppuun.

Keskimäärin maksaan varastoituu noin 100 grammaa glukoosia, joka vastaa noin 400 kaloria. Elimistö kuitenkin käyttää yhtäaikaisesti sekä maksan että lihasten glukoosivarastoja.

Tyypillisellä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla elimistö saavuttaa ketoosin noin 2-4 päivässä, kunhan miinuskaloreita kertyy päivittäin vähintään 500.

Paastolla ketoosi alkaa nopeammin

Paasto saattaa kuulostaa aiheeseen tutustumattomalta jopa hieman vaaralliselta. Todellisuudessa paasto on hyväksi keholle, sekä suotavaa suorittaa silloin tällöin.

Vesipaaston aikana nautitaan vain vettä, jolloin keho pakotetaan käyttämään kaikki elimistöön varastoituneet hiilihydraatit sekä aloittamaan energian tuotannon rasvasta pysyäkseen toimintakykyisenä.

Paaston avulla ketoosi alkaa monesti 1-2 päivässä. Paasto myös säästää lihaksia, sillä keho pääsee nopeammin käsiksi kehon omiin energia varastoihin (rasvaan.)

Suosi adaptiovaiheessa kevyttä liikuntaa.

Liikunta tunnetusti kuluttaa energiaa ja täten myös nopeuttaa ketoosin alkamista. Vaikka aluksi motivaatiota löytyykin, kannattaa raskaan liikunnan sijaan suosia kevyempiä liikunnan muotoja, kuten kävelylenkkejä.

Miinuskaloreilla elimistö on tilassa, jossa se joutuu säästämään energiaa toimiakseen kunnolla. ketoosidieetin alussa keho harvoin on sopeutunut miinuskaloreihin, jolloin rankka liikunta on keholla vaativa suoritus.

Rankka liikunta saattaa aiheuttaa keholle kovan stressihormoni (kortisoli) piikin, jolloin keho pitää entistä tiukemmin kiinni energiavarastoista ja laihduttaminen vaikeutuu. Myös palautuminen on aloitusvaiheessa hankalampaa kuin tavallisilla kaloreilla.

Keto adaptoituminen kestää kuukausia

Keho saavuttaa ketoosin muutamassa päivässä, mutta rasvan hyödyntäminen energiana vie rutkasti aikaa.

Kehon täysi sopeutuminen ketoosiin ja rasvan käyttämiseen energiana vaatii monesti vähintään 2-3 kuukauden säntillistä ketoosidieetin noudattamista.

Ensimmäiset viikot ovat monelle haastavia, esimerkiksi ketoflunssa saattaa aiheuttaa monille päänsärkyä ja väsymystä.

Ensimmäisten viikkojen jälkeen nälkä alkaa kadota ja ketoosidieetin noudattaminen helpottuu, myöskään hiilihydraattia ei enää tee mieli.

Kuukausien jälkeen monet huomaavat paljon energisemmän olon sekä paremman motivaation esimerkiksi treenaamiseen.

Ketoosin alkamisella ei ole merkitystä

Ketoosi tasojen mittaamisesta tai sen alkamisen odottelusta ei juuri ole hyötyä. Tärkeintä on pitää kiinni suunnitelmasta, eikä sortua syömään liiallisia hiilihydraatteja.

Keho saavuttaa ketoosin varmasti, kunhan vain pidät huolen ettet syö yli 20g/pv hiilihydraatteja. Tämä ketoosi ruokalista auttaa sinua ketoosin aloittamisessa.

Jätä kommentti