Kehon koostumus


kg

cm

%

Makrolaskuri

Tämä ilmainen makrolaskuri auttaa laskemaan juuri oikeat makrot sekä energiantarpeen ketogeenistä ruokavaliota noudattavalle.

Miksi makrot kannattaa laskea?

Oikein lasketut makrot ovat yksi tehokkaimmista tavoista aloittaa painonpudotus tehokkaasti.

Ruokavalio on kaikki kaikessa, niin laihdutuksessa kuin treenaamisessa – Huonolla ruokavaliolla tulokset ovat huonoja, vaikka kuinka kävisit kuntosalilla.

Miten makrolaskuri toimii?

Vaihe 1: Kehon koostumus

Täytä ensimmäisellä sivulla perustiedot kehon koostumuksesta, laskemme näiden tietojen perusteella arvion lepoaineenvaihdunnastasi, eli sen paljonko kehosi polttaa kaloreita jos esimerkiksi vain makaat sängyssä koko päivän.

Jos et tiedä rasvaprosenttiasi, makrolaskuri arvioi sen seuraavalla sivulla kehon mitoista. Ei mittaa? Voit arvioida rasvaprosentin myös esimerkkikuvien mukaan.

Vaihe 2: Tavoitteet

Seuraavassa vaiheessa annamme suosituksen tavoitteesta rasvaprosenttisi perusteella. Voit vaihtaa tavoitteesi klikkaamalla.

Vaihe 3: aktiivisuus

Tässä vaiheessa arvioidaan arkipäiväinen aktiivisuutesi, jotta voimme arvioida tarkemmin päivittäisen energiantarpeen. Älä laske aktiivisuuteen mukaan treeniä. Aktiivisuus olisi hyvä arvioida alakanttiin, jos tavoitteesi on painonpudotus.

Vaihe 4: Makrot

Antamiesi tietojen perusteella makrolaskin ehdottaa tavoitteidesi saavuttamiseen tarvittavan määrän proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja.

Ensimmäisessä sarakkeessa perussaanti, tämä tarkoittaa makroja, jotka syöt riippumatta siitä, treenaatko vai et.

Toisessa sarakkeessa ilmoitetaan preworkout makrot, jotka suosittelemme syömään vain treenipäivinä ja treenin ympärillä.

Huomioi, että voit myös säätää sekä muokata suosittelemiamme makroja itse.

Huomioitavaa

Laskinta tulee käyttää vain apuvälineenä, eikä absoluuttisena totuutena. Laskimen arvio perustuu annettuihin tietoihin, eikä sen avulla voi arvioida tarkkaa painonpudotusta.

Paras tapa löytää itselle sopivat makrot on ottaa mallia makrolaskurista ja kokeilla, jos tuloksia ei tule viikon kokeilun jälkeen, säädä makroja.

Äärimmäiset kalorivajeet (yli 25%) eivät myöskään ole suositeltuja, ellei kehosi rasvaprosentti ole erittäin korkea. Liiallisella kalorivajeella kulutat lihaksia, etkä jaksa rehkiä kuntosalilla riittävästi.

Muista:

Proteiini on tavoite, syö ehdotettu määrä proteiinia lihasten ylläpitämiseksi tai kasvattamiseksi.

Hiilihydraatit on raja. ketogeenistä ruokavaliota noudattaessa hiilihydraatit tulee pysyä alle makrolaskurin suositusten.

Rasva antaa energiaa. Jos tunnet itsesi energiseksi ja kylläiseksi alle makrolaskurin arvioimalla rasvankulutuksella, älä yritä syödä rasvaa väkisin.

Mikä on VHH Makrojakauma eli makrot prosentteina?

Tavallista Ketogeenistä ruokavaliota noudattaessa makrot ovat suurinpiirtein seuraavat: 70% rasvaa, 25% proteiinia ja 5% hiilihydraattia. Näitä makroja tulee kuitenkin säätää oman aktiivisuuden sekä ruokavalion mukaan.