fbpx

Cambridge dieetti – mikä se on?

Etsitkö dieettiä, joka laihduttaa nopeasti? Jos näin on, olet ehkä Cambridge dieetti on sinulle tuttu.

Tämän kaupallisen, vähäkalorisen ja hiilihydraatteaja rajoittavan ruokavalion kehitti tohtori Alan Howard 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin hän tutki sairaalloista lihavuutta Cambridgen yliopistossa.

Cambridge dieetti on saanut huomiota erityisesti viimevuosina, kun moni julkkis on kertonut laihduneensa sen avulla. Tämän takia dieetistä on tulpainonpudotus lut yhtäkkiä suosittu laihduttajien keskuudessa maailmanlaajuisesti.

Tämä artikkeli alkaa yleiskatsauksella siitä, mikä Cambridge dieetti on. Sen jälkeen selitetään, miten sitä noudatetaan, ja luetellaan joitakin hyviä ja huonoja puolia.

Mennään suoraan asiaan

Mikä on Cambridge dieetti?

Cambridge dieetti, jota kutsutaan joskus myös nimellä ”Cambridge ohjelma” , on vähäkalorinen ja rajoitetusti hiilihydraatteja sisältävä laihduttajan ruokavalio, joka kehitettiin auttamaan lihavia ihmisiä laihtumaan nopeasti.

Cambridge dieetti on kaupallinen ja se pohjautuu Cambridge-brändin valmistamiin vähäkalorisiin pirtelöihin, keittoihin ja välipalapatukoihin. Dieetin etenemistä valvoo tukena oleva Cambridge valmentaja.

Ruokavaliossa käytettäviä cambridge tuotteita ei ole saatavilla kaupoista, vaan ne on hankittava Cambridgen valmentajan kautta.

Cambridge dieetin vaiheet ovat seuraavat:

Cambridge dieetti on jaettu kuuteen eri vaiheeseen, ensimmäinen vaihe on vähähiilihydraattinen ruokavalio, jolloin elimistö potkitaan polttamaan rasvaa

Loput viisi vaihetta on jaettu viikkoihin, jolloin sallittujen hiilihydraattien ja kaloreiden määrä kasvaa.

Kuudennen ja viimeisen vaiheen tavoite on elämäntapamuutos, jolloin mukaan tulee myös liikuntaa. Tässä vaiheessa saadaan syödä jo tavallista ja terveellistä ruokaa, joilla keho pysyy ”ylläpito” tilassa.

Ensimmäinen vaihe

Cambridge ohjelman ensimmäinen vaihe keskittyy vähentämään kaloreiden ja hiilihydraattien saannin minimiin. Sen tarkoituksena on saada keho siirtymään ketoosiin, jossa rasvaa käytetään ensisijaisena energianlähteenä.

Ensimmäisessä vaiheessa kaloreita saadaan päivässä Cambridgen omia ateriankorvikkeita syömällä vain 450-600kcal. Tämän takia Cambridge dieetti mahdollistaa nopeita tuloksia kuurin alussa.

Tavallisesti ensimmäinen vaihe saattaa kestää 1-16 viikkoa, riippuen siitä montako kiloa painoa laihduttaja jaluaa pudottaa. Ensimmäinen vaihe on kaikista haastavin, ja nälkä sekä huono olo piinaavat laihduttajaa.

Toinen vaihe

Cambridge dieetin toinen vaihe on hieman sallivampi kuin ensimmäinen, vaikka se on edelleen hyvin vähäkalorinen. Tässä vaiheessa syöt noin 800 kilokaloria päivässä, ja voit laajentaa ruokavaliota esimerkiksi kasviksilla ja proteiinipitoisilla elintarvikkeilla.

Dieetti koostuu kuitenkin edelleenyksinomaan Cambridgen tuotteista. Vatsalaukku alkaa tässä vaiheessa kutistua, jolloin on helpompi syödä vaatimattomia määriä.

Jos kehosi on tottunut vähäiseen määrään hiilihydraatteja ja osaa polttaa omaa rasvaa, paino tippuu edelleen tehokkasti mutta olo on parempi kuin ensimmäisessä vaiheessa.

Kolmas vaihe

Kolmannessa vaiheessa päivittäinen kalorien saanti nostetaan noin 1 000 kilokaloriin, jolloin ruokavaliota on helpompi noudattaa.

Tässä vaiheessa myös marjat ovat sallittujen elintarvikkeiden listalla, joten dieettiin on helppo lisätä vaihtelua.

Neljäs vaihe

Cambridge dieetin neljännessä vaiheessa päivittäiset kalorit voidaan nostaa 1200 kilokaloriin. Cambridgen tuotteiden lisäksi ruokavalioon lisätään perinteisen lautasmallin mukaisesti valmistettuja aterioita.

Käytännössä tässä vaiheessa sekä lounas että illallinen syödään noudattaen lautasmallia ja näiden aterioiden lisäksi nautitaan kaksi valmisateriaa.

Neljäs vaihe jatkuu kunnes saavutat oman tavoitepainosi.

Viides vaihe

Viides vaihe sallii jo 1500 kilokaloria ja painonpudotus hidastuu. Tämän vaiheen tavoitteena on opetella järkevää sekä terveellistä syömistä, joiden avulla varmistat, että painonhallinta onnistuu myös ruokavalion jälkeen.

Viidennessä vaiheessa syödään päivittäin edelleen yksi valmisateria, mutta valtaosa päivän energiasta tulee terveellisestä ruasta. Tässä vaiheessa paino ei enää juuri laske.

Cambridge dieetin mukaan viidennessä vaiheessa tulisi pysyä ainakin kaksi viikkoa, jolloin varmistetaan että pystyt omaksumaan terveelliset ruokalutottumukset.

Kuudes vaihe

Kuudennessä ja viimeisessä vaiheessa dieettiin lisätään terveyttä tukeva liikunta, sekä huolehditaan siitä, että ruokailutottumuksesi ovat muuttuneet järkeviksi, terveyttä tukeviksi ja tulevat pitämään painon kurissa myös kuurin jälkeen.

Tavoitteena on pystyä syömään terveellisesti lautasmallin mukaan, mutta voit halutessasi syödä yhden cambridge tuotteen päivässä.

Cambridge ohjelman mukaan kuudes vaihe kestää 10 viikkoa, mutta halutessasi voit jatkaa sitä myös pidempään.

Cambridge dieetti hinta ja kokemuksia

Cambridge ohjelman aikana osallistujat saavat säännöllisesti neuvontaa, jotta he voivat pitää ruokavaliosta ja vastustaa mielihaluja. Yhden viikon cambridge tuotteet voivat maksaa 60-80 euron välillä riippuen siitä, kuinka monta cambridge tuotetta viikossa syödään

Cambridgen dieetin etuja ovat sen selkeä rakenne ja mahdollisuus oppia syömään terveellisesti. Valmiit ateriat helpottavat dieetin noudattamista. Cambridgella tavoite ei ole ainostaan painonpudotus, vaan kuurin tarkoitus on opettaa syömään terveellisesti.

Cambridge ohjelman plussat ja miinukset

Plussat:

  • Yksinkertainen ja suoraviivainen noudattaa
  • Cambridge tuotteet on vitaminoitu ja ne sisältävät kolmanneksen suositelluista päivittäisistä vitamiineista ja kivennäisaineista.
  • Ensimmäiset vaiheet ovat erittäin vähähiilihydraattisia, joten ne aloittavat rasvanpolton ja paino tippuu nopeasti.

Miinukset:

  • Ei välttämättä terveellinen, lähinnä kitudieetti
  • Ruokavalio on tylsä eikä aterioissa ole paljoa vaihtelua
  • Cambridge valmentajat ovat yleensä entisiä laihduttajia, joten heillä ei välttämättä ole mitään ravitsemukseen liittyvää koulutusta
  • Ei sovelly pitkäaikseen käyttöön
  • Cambridge tuotteet ovat melko kalliita
  • Maksullinen ruokavalio

Onko Cambridge dieetti turvallinen?

Kun ruokavalio esiteltiin ensimmäisen kerran 1980-luvulla, alkuperäinen päivittäinen kalorimäärä oli vaarallisen alhainen, vain 330 kilokaloria päivässä. Vuosien mittaan sitä on nostettu 600 kilokaloriin päivässä, joka nostetaan dieetin edetessä 1500 kilokaloriin.

Cambridge dieetti sisältää suurimmaksi osaksi erittäin suuren kalorivajeen, jolloin tätä ruokavaliota voisi jopa kutsua nälkädieetiksi. Seei ole ainostaan vähäkalorinen ruokavalio, vaan se pakottaa käyttämään tiettyjä ateriankorvikkeita.

Koska ohjelma on niin rajoitettu, sitä noudattavat saattavat pian kyllästyä ja tuntea, että he eivät saa nauttia suokikkiaterioistaan.

Cambridge dieetti haitat

Useimmat laihduttaja ei pysy Cambridgen ruokavaliossa yli kuutta kuukautta. Tämä johtuu siitä, että ensimmäiset vaiheet saattavat aiheuttaa hattoja, kuten väsymystä, huimausta tai pyörrytystä, ruoansulatusongelmia, ripulia, hiusten ohenemista ja pahanhajuista hengitystä

Moni myös kertoo palelevansa koko dieetin noudattamisen ajan.

Koska ateriankorvikkeet ovat cambridge ohjelman pääkomponentti, se voi lopulta lisätä laihduttajan ruokahalua, mikä johtaa liialliseen syömiseen ja painonnousuun. Tämän seurauksena pitkäaikainen painonhallinta voi olla haastavaa ja ruokavalio aiheuttaa syömishäiriöitä pitkällä aikavälillä.

Cambridge ohjelman tiukka luonne saattaa olla ajoittain nöyryyttävä esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa, ja laihduttajalla voi olla vaikeuksia noudattaa ruokavaliota pidemmän aikaa. Asiantuntijoiden mukaan hyvin tiukkaa laihdutussuunnitelmaa noudattavat ovat alttiimpia lihomaan jälkeenpäin.

Onko ketogeeninen ruokavalio terveellisempi vaihtoehto?

On hyvä muistaa, että painonhallintaan on tarjolla useita muitakin vähähiilihydraattisia ruokavaliotia, joilla kilot saadaan tehokkaasti pois. Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on ketogeeninen ruokavalio eli keto.

Ketogeenistä ruokavaliota noudattaessa pyritään syömään terveellistä ruokaa, vain vähän hiilihydraatteja, mutta runsaasti laadukkaita rasvoja.

Ketoa on myös helppo ja halvempi noudattaa, nälkä pysyy poissa muutaman viikon totuttelun jälkeen, eikä järjettömän kalliita pussikeittoja tarvita.

HUIPPUTARJOUS KETOILIJOILLE!

Nextory tarjoaa parhaan mahdollisen startin ketodieetin aloittamiseen. Saat 14 päivän maksuttoman kokeilun, jonka aikana voit lukea rajattomasti keto aiheista kirjallisuutta.

Valikoimasta löytyy mm. seuraavat kirjat

  1. Anni Sirviön ketoreseptit
  2. Ketolicious
  3. 10 tunnin dieetti (Ohjeet pätkäpaastoon)
  4. Eroon makeanhimosta: Näin vapaudut sokerikoukusta
  5. Ja runsaasti muita loistavia kirjoja

Yksittäin ostettuna nämä kirjat maksaisivat yli 50 euroa, mutta nyt saat ne käyttöösi 30 päivän ajaksi täysin maksutta! Tämä tietopaketti on varmasti kattavampi kuin kalliit valmennukset!

Mitä vielä odotat? Tee keton aloittamisesta helppoa, äläkä anna huonolaatuisten vinkkien tai vaikeasti valmistettavien reseptien estää unelmapainon saavuttamista!

Tartu tähän tarjoukseen ja huomaat kuinka helppoa keton noudattaminen ja herkullisten keto-ateroiden valmistaminen on!

Lunasta tämä tarjous HETI klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Tarjous on voimassa vain rajoitetun ajan